Pengikut

Jumaat, 11 Mei 2012

Hanif perlu tarik diri dari panel siasat Bersih 3.0 - Anwar

SUBANG JAYA: Bekas Ketua Polis Negara, Tun Hanif Omar perlu menarik diri sebagai pengerusi panel bebas menyiasat insiden keganasan polis pada perhimpunan Bersih 3.0.

Berucap di program ‘Pidato Merdeka Rakyat’ di Kompleks 3K di sini, malam tadi, Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Hanif tidak akan berlaku adil sebagai pengerusi panel.

“Kerajaan jangan hina rakyat. Panel ini tidak akan bebas (kerana) Hanif sebelum ini tuduh peserta Bersih sebagai komunis,” katanya depan kira-kira 5,000 hadirin.
Menempelak kenyataan itu, beliau berkata, tuduhan komunis adalah lapuk dan hanya diguna pakai pada zaman awal kemerdekaan serta tidak akan dipercayai rakyat.

“Ini cerita dekad 50-an, 60-an. Mungkin (Hanif) masih teringat ketika jadi Ketua Polis Negara dulu, sibuk melawan komunis,” katanya sinis.

Ketua Pembangkang itu berkata, Hanif juga perlu menarik diri supaya panel yang ditubuh tidak menjadi bahan ketawa pada masa depan.

Pada 30 April lalu, Bernama melaporkan, Hanif menuduh golongan pro-komunis turut menyertai perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

Ironinya, kerajaan Umno BN kemudian melantik Hanif sebagai pengerusi panel bebas menyiasat keganasan polis pada perhimpunan berkenaan.

Panel itu dianggotai, antaranya, Bekas ketua hakim Borneo, Tan Sri Steve Sim; Editor Pengurusan Sinar Harian, Datuk Hussamuddin Yaacub dan Pengurus Besar Kanan Hal Ehwal Korporat Petronas, Datuk Medan Abdullah.

Anwar berkata, kerajaan Umno takut berikutan terkesan dengan perhimpunan bersejarah itu walaupun peserta Bersih 3.0 dilempar tuduhan pengganas dan komunis.

“Buktinya, Parlimen tarik balik Rang Undang-undang Kesalahan Pilihan Raya.

“Jadi, hari mengundi nanti, kita boleh buka pondok panas (tempat semakan pengundi) dan tempatkan wakil kita di pondok SPR,” katanya diiringi tepukan hadirin.

Turut memberi ucapan ialah Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang; Ahli Dewan Negara, Syed Shahir Syed Mohamud; Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad dan Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Rani Othman.

Pada akhir acara, pengerusi majlis, Nik Nazmi Nik Ahmad mengumumkan, program itu turut mencatat kutipan tertinggi dana pilihan raya di Kelana Jaya iaitu RM11,000. - KeadilanDaily


Tiada ulasan: