Pengikut

Selasa, 18 Oktober 2011

Pentadbiran Najib hampiri had hutang negara - Anwar

KUALA LUMPUR: Kadar Hutang negara di bawah Pentadbiran Datuk Seri Najib Razak kini hampir melepasi had yang ditetapkan undang-undang, tegas Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Antara peruntukan tersebut, katanya adalah Akta 637 Akta Pinjaman Tempatan 1959 dan Akta 275 Akta Pelaburan Kerajaan 1983 yang menetapkan gabungan pinjaman tidak boleh melewati kadar 55 peratus dari Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Manakala Akta 403 Akta Pinjaman Luar Negeri 1963 pula menghadkan pinjaman luar negeri pada RM35 ribu juta pada sesuatu masa.

Menurut Anwar, laporan terkini Bank Negara Malaysia yang bertarikh 14 Oktober 2011 menunjukkan hutang negara kini berada pada RM 437 ribu juta bagi tempoh berakhir Jun 2011.

“Jumlah tersebut merupakan pecahan dari RM 421 ribu juta hutang tempatan dan RM 16 ribu juta hutang luar negara.

“Ini bermaksud negara kini sudah berada pada 51% dari nisbah hutang tempatan kepada KDNK negara, sepertimana yang ditetapkan oleh Akta 637 dan Akta 275, yang hanya membenarkan tambahan hutang sebanyak RM33 ribu juta,” kata Anwar ketika mengadakan sidang media di Dewan Rakyat hari ini.

Katanya, berdasarkan fakta ini, jelas kerajaan tidak mempunyai dana secukupnya untuk membiayai perbelanjaan selebihnya bagi tahun 2011 dan defisit RM 46 ribu juta untuk dibiayai oleh hutang lebihan sebagaimana yang diumumkan dalam Belanjawan 2012.

“Oleh itu, wacana umum berkaitan kadar hutang negara kini menjadi persoalan undang-undang dan berkepentingan nasional, apatah lagi pentadbiran Dato’ Seri Najib kini hampir melanggari kadar hutang negara yang dihadkan undang-undang serta cuba untuk menyembunyikannya dari pengetahuan umum.

Selain dari kadar yang ditetapkan oleh peruntukan undang-undang, kata Anwar, Perbendaharaan juga mengenakan peraturan ketat untuk diikuti demi mengukuhkan displin fiskal.

“Amalan ini malah ditetapkan sebelum dari saya menjadi Menteri Kewangan lagi. Sebagai contoh perbelanjaan pengurusan untuk tahun terbabit tidak boleh melebihi unjuran pendapatan. Begitu juga pinjaman yang dibuat kerajaan hanya untuk dibelanjakan demi pembangunan,” kata Anwar

Tiada ulasan: